همشهری آنلاین: محققان اعلام کردند احتمالاً بیماری مالاریا مانند ویروس ایدز از میمون به انسان منتقل شده‌ است

به گزارش رویترز نتایج این تحقیق پزشکان را به یافتن واکسن برای این انگل امیدوار ساخته‌است. محققان در مطالعه برروی انگل مالاریا به شباهت‌هایی به انگل‌های دیگری که از میمون‌ها گرفته شده دست یافته‌اند.[ده نکته در باره مالاریا]

نتایج این مطالعه که در ژورنال آکادمی ملی علوم منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که انگل انسانی مالاریا از تغییر شکل انگل میمونی مالاریا ساخته شده‌است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که انگل اصلی مالاریا که بیشترین نمونه‌های آلودگی به این بیماری را شامل می‌شود و "پلاسمودیوم فالسیپاروم" نام دارد، در 10هزار سال گذشته از میمون به انسان منتقل شده‌است.

فرانسیسکو آیالا در دانشگاه ارواین کالیفرنیا که رهبری این مطالعه را بر عهده داشته می‌گوید: "وقتی مالاریا به انسان انتقال یافت بسیار قوی شد. این بیماری در انسان‌ها نسبت به داروها مقاوم شده‌است و امیدواریم که تحقیقات آینده ما را به ساخت واکسن مالاریا نزدیک کند."[واکسن مالاریا: امید و حقیقت]

این تیم در مطالعات خود نمونه خون 94 میمون از کامرون و خلیج ایووری را مورد بررسی قرار دادند تا انگل میمونی مالاریا را بیابند.

سرانجام در بین 94 نمونه 8 انگل از شبیه‌ترین انگل‌ها به پلاسمودیوم فالسیپاروم کشف شد که "پلاسمودیوم ریچنوی" نام دارد.

آنالیز‌های ژنتیکی این دو انگل نشان می‌دهد که پلاسمودیوم فالسیپاروم از جهش پلاسمودیوم ریچنوی ایجاد شده‌است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، مالاریا سالینه 1 میلیون نفر که اکثر آن‌ها کودک هستند را از پای در می‌آورد و این انگل انتقال یافته توسط پشه، هر سال بیش از 200 میلیون نفر را به بیماری‌های سختی دچار می‌کند.

دانشمندان هنوز موفق به ساخت واکسن قطعی برای این انگل نشده‌اند اما امیدوارند که شناخت انواع ساده‌تر آن از جمله پلاسمودیوم ریچنوی به آن‌ها در ساخت واکسن برای نوع پیچیده‌تر انسانی کمک کند.

آخرین نتایج تحقیقات بر روی بعضی از کشنده‌ترین بیماری‌های انسانی نشان داده‌اند که منبع این بیماری‌های جهش یک ویروس یا انگل از حیوانات بوده‌است. محققان فرانسوی در حال حاضر بر روی بیماری مطالعه می‌کنند که ظاهراً نوع جدیدی از ویروس HIV منتقل شده از گوریل را دارد.[شناسایی نوع جدید ویروس HIV]

از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌توان به ابولا، طاعون و سارس که در سال 2003 و 2004 جان 800 نفر را گرفت، اشاره کرد.

کد خبر 87020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز